V termínu 1.-2. dubna 2025 se tři pracovnice CDV zúčastnily praktické studijní návštěvy ve veřejném středisku vzdělávání dospělých - City of Dublin ETB. Návštěva proběhla v rámci Erasmus+ projektu LIAM.
Začátkem dubna 2025 se tým Centra demokratického vzdělávání zúčastnil studijní návštěvy v irském Dublinu. Setkání proběhlo v rámci projektu LIAM - Language Inclusion of Adult Migrants, jehož cílem je posílit jazykové a pracovní dovednosti dospělých migrantů a uprchlíků prostřednictvím kvalitní výuky a inovativních metod. V Dublinu nás hostila organizace City of Dublin Education and Training Board (ETB), která dlouhodobě patří mezi místní lídry v oblasti jazykového vzdělávání a podpory dospělých studentů. Společně s námi se návštěvy zúčastnila také italská organizace Progetto Tenda z Turína.

Profesionalita a inspirující přístup místních lektorů
Cílem setkání bylo prostřednictvím principů přímé participační metody job-shadowingu přímo zažít výuku a práci místních lektorů a facilitátorů. Lekce byly interaktivní, dynamické a zároveň velmi empatické. Učitelé pracovali s pestrou škálou metod - od skupinových aktivit a diskusí až po využití multimédií a online nástrojů. Velmi nás zaujalo, jak dokázali podporovat aktivní zapojení i u začátečníků, kteří se díky přátelské atmosféře nebáli mluvit a vyjadřovat své názory.
Jedním z inspirativních momentů byla i drobná, ale účinná součást lekce – „tea break“, krátká přestávka, která studentům umožňuje procvičit si jazyk neformálním způsobem a zároveň podporuje budování komunity.
Jazyk jako cesta k zaměstnání
Velkou pozornost jsme věnovali tomu, jak Dublin City ETB propojuje výuku jazyka s podporou zaměstnatelnosti. Zaujala nás zejména služba Job Club, která představuje přirozený most mezi jazykovým vzděláváním a vstupem na pracovní trh.
Účastníci ocenili také prezentace o využívání technologií a AI při přípravě na pracovní pohovor nebo při poskytování individuální zpětné vazby. Tyto inovace mají potenciál významně podpořit dospělé studenty, kteří se kromě jazyka potýkají i se vstupem na nový pracovní trh.
Kulturní kontext jako součást výuky
Silným prvkem irského přístupu bylo propojení jazykové výuky s místní kulturou a každodenním životem. Lektoři pracovali s irskými legendami, kulturními odkazy či autentickými předměty a ukázkami. Tento způsob výuky pomáhá studentům lépe porozumět nejen jazyku, ale i zemi, ve které žijí, což je zásadní pro jejich sociální začlenění.
Význam sdílení zkušeností
Studijní návštěva nebyla jen o pozorování výuky. Velkou hodnotou bylo i vzájemné sdílení praxe mezi pracovníky z České republiky, Itálie a Irska. Diskuse nad výukovými metodami, motivací studentů či spoluprací s lokálními institucemi přinesly nové podněty, které chceme využít v našich vlastních kurzech pro dospělé cizince.
Co si odvážíme domů
Závěrečná evaluace ukázala, že účastníci odjížděli z Dublinu nejen nadšeni, ale také vybaveni konkrétními nápady do praxe. Mezi nejdůležitější podněty patří:
-
potřeba posílit propojení jazyka a tématu zaměstnání, např. skrze simulace pohovorů či spolupráci s úřady a zaměstnavateli,
-
využití digitálních nástrojů a AI při výuce a přípravě na pracovní trh,
-
větší důraz na kulturní a místní kontext při plánování lekcí,
-
vytváření přívětivého prostředí, které podporuje sebevědomí studentů,
-
rozšíření job-clubových aktivit v české verzi programu.
Závěr
Studijní návštěva v Dublinu významně podpořila cíle projektu LIAM a posílila kompetence našeho týmu. Díky inspirativním přístupům irských kolegů odjíždíme s novými nápady, metodami i chutí dále rozvíjet jazykovou podporu dospělých migrantů tak, aby jim pomáhala nejen v učení se českého jazyka, ale také při vstupu na pracovní trh a začlenění do společnosti.
STUDIJNÍ NÁVŠTĚVA V CITY OF DUBLIN ETB
Začátkem dubna 2025 se tým Centra demokratického vzdělávání zúčastnil studijní návštěvy v irském Dublinu. Setkání proběhlo v rámci projektu LIAM - Language Inclusion of Adult Migrants, jehož cílem je posílit jazykové a pracovní dovednosti dospělých migrantů a uprchlíků prostřednictvím kvalitní výuky a inovativních metod. V Dublinu nás hostila organizace City of Dublin Education and Training Board (ETB), která dlouhodobě patří mezi místní lídry v oblasti jazykového vzdělávání a podpory dospělých studentů. Společně s námi se návštěvy zúčastnila také italská organizace Progetto Tenda z Turína.

Profesionalita a inspirující přístup místních lektorů
Cílem setkání bylo prostřednictvím principů přímé participační metody job-shadowingu přímo zažít výuku a práci místních lektorů a facilitátorů. Lekce byly interaktivní, dynamické a zároveň velmi empatické. Učitelé pracovali s pestrou škálou metod - od skupinových aktivit a diskusí až po využití multimédií a online nástrojů. Velmi nás zaujalo, jak dokázali podporovat aktivní zapojení i u začátečníků, kteří se díky přátelské atmosféře nebáli mluvit a vyjadřovat své názory.
Jedním z inspirativních momentů byla i drobná, ale účinná součást lekce – „tea break“, krátká přestávka, která studentům umožňuje procvičit si jazyk neformálním způsobem a zároveň podporuje budování komunity.
Jazyk jako cesta k zaměstnání
Velkou pozornost jsme věnovali tomu, jak Dublin City ETB propojuje výuku jazyka s podporou zaměstnatelnosti. Zaujala nás zejména služba Job Club, která představuje přirozený most mezi jazykovým vzděláváním a vstupem na pracovní trh.
Účastníci ocenili také prezentace o využívání technologií a AI při přípravě na pracovní pohovor nebo při poskytování individuální zpětné vazby. Tyto inovace mají potenciál významně podpořit dospělé studenty, kteří se kromě jazyka potýkají i se vstupem na nový pracovní trh.
Kulturní kontext jako součást výuky
Silným prvkem irského přístupu bylo propojení jazykové výuky s místní kulturou a každodenním životem. Lektoři pracovali s irskými legendami, kulturními odkazy či autentickými předměty a ukázkami. Tento způsob výuky pomáhá studentům lépe porozumět nejen jazyku, ale i zemi, ve které žijí, což je zásadní pro jejich sociální začlenění.
Význam sdílení zkušeností
Studijní návštěva nebyla jen o pozorování výuky. Velkou hodnotou bylo i vzájemné sdílení praxe mezi pracovníky z České republiky, Itálie a Irska. Diskuse nad výukovými metodami, motivací studentů či spoluprací s lokálními institucemi přinesly nové podněty, které chceme využít v našich vlastních kurzech pro dospělé cizince.
Co si odvážíme domů
Závěrečná evaluace ukázala, že účastníci odjížděli z Dublinu nejen nadšeni, ale také vybaveni konkrétními nápady do praxe. Mezi nejdůležitější podněty patří:
potřeba posílit propojení jazyka a tématu zaměstnání, např. skrze simulace pohovorů či spolupráci s úřady a zaměstnavateli,
využití digitálních nástrojů a AI při výuce a přípravě na pracovní trh,
větší důraz na kulturní a místní kontext při plánování lekcí,
vytváření přívětivého prostředí, které podporuje sebevědomí studentů,
rozšíření job-clubových aktivit v české verzi programu.
Závěr
Studijní návštěva v Dublinu významně podpořila cíle projektu LIAM a posílila kompetence našeho týmu. Díky inspirativním přístupům irských kolegů odjíždíme s novými nápady, metodami i chutí dále rozvíjet jazykovou podporu dospělých migrantů tak, aby jim pomáhala nejen v učení se českého jazyka, ale také při vstupu na pracovní trh a začlenění do společnosti.
Kontaktní osoba projektu: Šárka Paličková
sarka@demokraticke-vzdelavani.cz | +420 601 166 750

